Bijzonder transport van staal en aluminium voor project FRI-EL!

Gakon is in week 35 gestart met de eerste transporten voor het project FRI-EL. Voor maar liefst 20 hectare kas wordt het benodigde staal en aluminium op transport gezet richting Ostellato (Italië). Dit is de eerste keer dat een overgroot deel van de trailers niet via de weg, maar via het spoor vervoerd worden.

Over het spoor vervoeren biedt verschillende voordelen. Zo kan het maximum laadvermogen verhoogd worden, zodat er meer staal en aluminium per transport kan worden vervoerd. Maar het belangrijkste voordeel is dat er een lagere uitstoot van CO₂ gemeten wordt. Zo worden de onderdelen op een duurzamere manier vervoerd, wat beter is voor het milieu.

De trailers leggen een lange weg af. Nadat de trailers geladen zijn in Wateringen, gaan ze naar het RSC (Rail Service Center) in Rotterdam Waalhaven. Hier worden de trailers op de trein geladen en vertrekt de trein rond middernacht. De trein volgt de Betuweroute richting Duitsland en komt langs Keulen, Koblenz en gaat richting Basel (Zwitserland). In Basel wordt de Gotthardtunnel genomen naar Chiasso en hiervandaan wordt er verder gereden via Milaan naar de eindbestemming in Brescia. In Brescia worden de trailers weer van de trein gehaald en vervolgens nog zo’n 3 uurtjes over de weg getransporteerd, naar het project in Ostellato.

In tijden waar de opwarming van de aarde een issue is, probeert Gakon zijn verantwoordelijkheid te nemen. Door met deze creatieve manier van transporteren te werken, levert Gakon zijn producten op tijd af en zorgt het dat het bijdraagt aan een betere wereld!